به لطف الهی دو روز باران رحمت در بخش سیمکان و شهر دوزه باعث ایجاد بعضی مشکلات لاینحل همیشگی در شهر دوزه در بعضی از معابر که ساکنان شهر با مشکلات تردد و رفت و آمد که جلوه و نمایش خوبی در شهر دوزه ندارد و حدود 20 سالی است که تقریبا راهی برای آن پیدا نشده و مسئولین کما فی السابق قول بی عمل می دهند بدینترتیب ساکنان این دو معبر با تماس از شهردار دوزه خواستار رفع مشکل شدند
جشن بزرگ عید غدیر خم بسیجیان حوزه مقاومت امام حسن عسکری (ع) سیمکان
این مراسم روز چهارشنبه با حضور جناب سرهنگ شادمند فرمانده محترم سپاه شهرستان و حاج آقا بهرامی مدیر تربیت و تعلیم سپاه و دستداده از مربیان طرح صالحین شهرستان و با حضور گسترده بسیجیان دو حوزه مقاومت امام حسن عسکری (ع) و امام موسی کاظم (ع) رأس ساعت 16 با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط برادر سعید قائدی
و در ادامه حجه الاسلام والمسلمین دستداده مسئول طرح صالحین شهرستان ضمن عرض سلام وخیر مقدم و تبریک به مناسبت این عید بزرگ و جهانی طی سخناننی به چهار فضیلت امیر مومنان از جمله علم ً شجاعت , مردمداری و دین با استفاده از روایات و احادیث حاضران را به فیض رساندند.
سپس برادر سعید قائدی با اجرای مدیحه در رسای امیر مومنان و شادی حاضران باعث جلوه و شکوه خاصی به مراسم شدند در ادامه مراسم جناب سرهنگ شادمند فرمانده محترم ناحیه مقاومت سپاه پاسداران شهرستان جهرم ضمن عرض سلام به حاضران طی سخنانی به اهمیت غدیر و امیر مومنان پرداخته و در ادامه سخنان باطرح سوالاتی از حاضران و افرادی که پاسخ مناسب ارائه نمودند با اهداء جوائز تقدیر شد
در خاتمه برادر ایزدپناه از روستای براک با قطعه شعری در مدح امام علی (ع) حاضران را به شوق رساندند سپس مراسم با پذیرائی از حاضران و صلوات بر محمد و آل محد (ص) خاتمه یافت
برگزاری سومین همایش وبلاگ نویسان بسیجی شهرستان جهرم
جواب سوالات فرماندهی محترم سپاه ناحیه جهرم
سوال 1 :
دریک جمله : بدلیل سرعت بالای دسترسی , تأثیر گزار بودن سریع و خاموش , عدم راهیابی زمینی به مرزهای ما ,
سوال 2 :
در یک جمله :ای کاش رهبر و مقتدایمان ندا می دادند تا با یک یورش رعد آسا اسرائیل را محو می نمودیم .
در مورد این دو سوال نظرات فنی خود را در پایان همین مطلب ارائه داده ام
سومین همایش وبلاگ نویسان بسیجی با موضوع رعایت اصول حفاظتی- امنیتی توسط قسمت فرهنگی اجتماعی سپاه جهرم همراه با استقبال وبلاگ نویسان بسیجی حوزه ها و کانونهای بسیج سپاه جهرم برگزار گردید.
مسئول حفاظت اطلاعات سپاه ناحیه جهرم در این برنامه به بیان نکات حفاظتی در استفاده از اینترنت، شامل مسائل امنیت رایانه و اطلاعات شخصی - سازمانی در فضای مجازی و رعایت اصول امنیت اخلاقی پرداخت.
سرگرد باقری با تاکید بر اهمیت نظارت حضوری بر فعالیت فرزندان و خانواده در فضای مجازی و استفاده از اینترنت بیان داشت: استفاده از هارد جداگانه برای ذخیره اطلاعات خانوادگی، عدم تولید، پردازش، نگهداری و تبادل اطلاعات با ارزش در محیط اینترنت و دوری از سایتهای غیر اخلاقی برای همیشه، عدم تبادل اطلاعات با افراد ناشناس وعدم کلیک برروی لینکهای مشکوک ازجمله رعایت اصول حفاظتی در استفاده از فضای مجازی می باشد.
فرمانده سپاه جهرم نیز در این برنامه با مطرح نمودن دو سوال، 1- علت عدم تحریم فضای مجازی و ماهواره در ایران توسط استکبار جهانی و 2- بهترین جمله در خصوص دفاع از مردم مظلوم غزه و محکومیت رژیم کودک کش صهیونیستی به پشتیبانی آمریکا، موج وبلاگی توسط فعالان سایبری بسیج جهرم را خواستار شد.
علت عدم تحریم فضای مجازی و ماه
راهپیمائی روز جهانی قدس در شهر دوزه | ||||
گزارش |
||||
مراسم شکوهمند روز جهانی قدس امروز جمعه سوم مردادماه با حضور اقشار مختلف مردم و بسیجیان شهر دوزه , اعضای شوراهای اسلامی روستاهای اطراف , روحانیون مبلغ اعزامی از سازمان تبلیغات , با حضور در مقابل بخشداری سیمکان رأس ساعت 9 صبح و پیوستن بخشدار سیمکان جناب آقای خانی به خیل عزیم راهپیمایان با سردادن شعارهای مرگ بر امریکا و مرگ بر اسرائیل مسیر خیابان های امام رضا (ع) شهر تا گلزار شهدای شهر دوزه و سپس تجمع در گلزار شهدا و قرائت فاتحه در ادامه سخنرانی بخشدار محترم پیرامون غزه و جهان اسلام و اهمیت آن بعنوان شروع نهضت عظیم از طرف معمار کبیر انقلاب امام خمینی (ره), همچنین سخنرانی حاج آقا عباسی روحانی مستقر در روستای نوداد ضمن عرض سلام وخیر مقدم سخنانی در موضوعات حضرت نوح ونبوت , تفضل و تبری جستن , اهمیت مراسم های معنوی و دینی و حضور گسترده تر مردم در اینگونه مراسم ها پرداختند . در ادامه بسیجی مهدی طاهری با قرائت قطعنامه در 10 بند و پایان هربند حاضران با شعار الله اکبر آن را تأیید نمودند. در پایان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا خصوصاً آزاده سرافراز و کارمند صدیق بخشداری مرحوم عزیزالله شهید الهی که چند ماه پیش در حادثه تصادف به دیار معبود شتافت و برشمردن خدمات آن مرحوم توسط بخشدار محترم سیمکان وتقدیر و تشکر از حاضران مراسم رأس ساعت 11 صبح خاتمه یافت. |
||||
وب سایت صالحین حوزه مقاومت امام حسن عسکری (ع) سیمکان |
اجرای نماز ظهر و مغرب به جماعت در دومسجد شهر دوزه | ||||
گزارش | این برنامه ها هر روز در دو مسجد جامع امام حسین (ع) و امام رضا (ع) شهر دوزه با حضور اقشار مختلف برگزار میگردد برنامه تفسیر قران واحکام قبل از نماز ظهر و بعد از نماز مغرب اجرا می شود | |||
وب سایت صالحین حوزه مقاومت امام حسن عسکری (ع) سیمکان |
یادمان شهدای سیمکان
شهید بهزاد مسیحی کوشکساری
یادمان شهدای سیمکان |
شهید سید لطیف علوی
یادمان شهدای سیمکان |
شهید سید حسین رضوی اسفلی
یادمان شهدای سیمکان |
شهیدسید ذبیح الله واحدی نودادی
یادمان شهدای سیمکان |
شهید سید غلامعلی نظری نودادی
یادمان شهدا |
شهید سید رحیم کاظمی
یادمان شهدای سیمکان |
شهید فیروز سکندرپور
یادمان شهدا |
شهید داراب طاهری
با شهدا مشخصات و وصیت نامه |
شهید صفر علی طاهری
با شهدا |
تشریح برنامه های ماه مبارک رمضان
حجه الاسلام شیخ مهدی احمدی برنامه های ماه مبارک رمضان تشریح کرد:
او ادامه داد که برنامه ها به قرا ر زیر است
1- مراسم استقبال از ماه مبارک رمضان
2- انجام و پخش دعاهای سحری رادیو از بلندگوی مساجد شهر دوزه
3- قرائت یک جزء قران در جمع گروههای طرح صالحین بسیج خواهران الزهرا(س) شهر دوزه رأس ساعت 11 صبح هر روز ماه مبارک در مسجد جامع امام حسین (ع) شهر دوزه
4- انجام تفسیر و بیان احکام قبل از نماز هر روز ظهر
5- پرسش سوال احکام از حاضران در نماز جماعت و پاسخ صحیح برابر با اهداء کارت شارژ
6- قرائت یک جزء قران روزانه به روال سالهای قبل بعد از نماز جماعت ظهر در مسجد جامع امام حسین (ع) شهر با حضور برادران
7- انجام مراسم معنوی دیگر در مکان کتابخانه و امامزاده سید محمد(ع) شهر دوزه در ایام ماه مبارک رمضان
امار بازی : آرژانتین وبوسنی هرزگوین
|
آمار بازی : فرانسه و هندوراس
آمار بازی | ||||
فرانسه
|
3 | گل | 0 |
هندوراس
|
64 | مالکیت توپ (%) | 36 | ||
19 | شوت | 4 | ||
10 | شوت در دروازه | 2 | ||
11 | خطا | 14 | ||
3 | تذکر | 4 | ||
8 | کرنر | 0 | ||
1 | آفساید | 2 | ||
1 | مهار گل | 2 |
شیلی در حالی استرالیا از پیش رو برداشت که در 4 دیدار گذشته دوتیم شیلی 3 بار پیروز شده بودو استرالیا بردی نداشت ودر این دیدار هم به راحتی برحریف پیروز تا گام اول محکم بدارد
این دیدار تقابل فینال دوره قبل جام بود که باعث شد هلند نایب قهرمان دوره قبل اسپانیا را خرد و خمیر نماید این دیدار قهرمان روبه افول گذاشت و ثابت کرد که به جمع مدعیان قهرمانی ناکام می پیوندد جالبتر اینکه چون در این گروه هر تیمی دوم بشود باید با برزیل میزبان مسابقه بدهد
میلاد امام زمان (عج) | ||||
در حاشیه چند خبر | ||||
مراسم میلاد با سعادت امام زمان (عج) در حال برگزاری ..... چندین تصادف خودرو در جاده های سیمکان در چند روز گذشته |
با عرض سلام وخسته نباشید به بینندگان عزیز از اینکه مدتی نتوانستم سایت را بروز رسانی نمایم پوزش می طلبم اما شما هم در ارائه مطالب ما را یاری نمائید
برنامه های اجرائی دهه مبارک فجر | ||||
راهپیمائی 22 بهمن 92 | ||||
گزارش | گزارش | گزارش | گزارش | گزارش |
مراسم راهپیمائی 22 بهمن همزمان با سراسر کشور در شهر دوزه با حضور مردم انقلابی و خداجوی و مسئولین ادارات و ارگانها با حضور در مقابل پایگاه مقاومت امام صادق (ع) و حرکت بطرف بخشداری سیمکان با شعارهای مرگ بر امریکا و مرگ بر اسرائیل و سپس حرکت بطرف گلزارشهدا در ادامه با حضور در گلزار شهدا و قرائت فاتحه وصلوات نثار روح شهدا درادامه اجرای سرود سرزمین من توسط گروه سرود پایگاه امام صادق (ع) و الزهرا(س) سپس سخنرانی بخشدار محترم آقای خانی در موضوع اهمیت انقلاب و حاج آقا عباسی در مورد شهدا و قرائت قطعنامه راهپیمائی امسال و تأئید آن با شعار الله اکبر واهدا جوائز به اعضای گروه سرود پایگاهها مراسم خاتمه یافت.. | ||||
تضاویر | تصاویر | تصاویر | تصاویر | تصاویر |
برای دیدن تصویر بصورت بزرگتر اینجا کلیک کنید
برنامه های اجرائی دهه مبارک فجر
رژه موتور سواران بسیجی
گزارش
این مراسم در روز ج شنبه 17 بهمن ماه با حضور بسیجیان پایگاه مقاومت امام صادق (ع) شهر دوزه ا
ز محل بخشداری تا گلزار شهدای شهر انجام شد
تصاویر
برنامه های اجرائی دهه مبارک فجر
غبار روبی گلزار شهدای شهر دوزه
گزارش
این مراسم عصر پنج شنبه 17 بهمن ماه با حضور مقامات اداری سطح بخش و شهرستان و بخشدار محترم و فرستاده
ویژه بنیاد شهید شهرستان جهرم و مردم شهید پرور این شهر باشکوه فراوان انجام و به روح شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی
فاتحه فرستاده شد و از خانواده های آنها تجلیل شد.
تصاویر
برای مشاهده کامل کلیک کنید کامل کلیک کنید
برنامه های اجرائی دهه فجر
محفل انس باقران
پایگاه مقاومت امام صادق (ع)شهر دوزه
گزارش
درمورخ 15/11/92 رأس ساعت 18:30 پس از برگزاری نماز مغرب وعشاء به جماعت جلسه با قراءت سوره مبارکه فتح وفجر توسط قاریان مهدی طاهری وعلی حسین
اسفندیاری باشکوه در مسجد جامع امام حسین (ع)دوزه انجام شد
تصاویر
دوشنبه 14/11/92 انقلاب اسلامی خودباوری نخبه های علمی وامید به اینده
عناوین برنامه ها
1-برپائی نشست علمی و فرهنگی وسیاسی در دبیرستان مرضیه کوشکسار
2-همایش حلقه های صالحین پایگاه مقاومت حضرت زینب(س) اسفل و ام البنین مزکان
3- گردهمائ سیاسی پایگاه حضرت ابا عبدالله (ع) پایگاه مقاومت حضرت زینب(س)
4-پیاده روی خانوادگی در روستای بادنجان
5-کارگاه اموزشی افزایش جمعیت حسینیه روستای اسفنجان
6-زیارت ال یاسین پایگاه مقاومت فاطمه الزهرا (س) کوشکسار
7- برنامه کوهنوردی برادران پایگاه مقاومت امام صادق (ع) شهر دوزه
8-مسابقات تنیس روی میز
9-برگزاری محفل انس باقران با حضور قاریان شهر دوزه -همنده- نوداد در امامزاد سید محمد(ع)
10-جلسه کارشناسان ترویجی در مسجد ارجویه
11-سرکشی از خانواده شهدا توسط پایگاه امام علی بن ابی طالب (ع) نوداد
12-مسابقات احکام وانشا دانش اموزی منتخب مدارس
حماسه 9 دی درتاریخ ایران فراموش نمی شود
حماسه با شکوه دیماه یادآور تجدید پیمان ملت انقلابی و مسلمان ایران با محرم، عاشورا و مقام منیع ولایت و سند گویای حقانیت انقلاب اسلامی است.
این روز بی نظیر، برگ زرین دیگری در تاریخ کشور است که با فریاد ولایت مداری ملت موحد و معتقد ایران اسلامی،
دشمنان این مرزوبوم را به خاک مذلت نشاند و توطئه های آنان را نقش برآب کرد.
این واقعه سند معتبر حقانیت و درایت امام راحل است که فرمود:
ماهرچه داریم از محرم است و محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است
وبراستی آن گونه که محرم سال ۶۱ هجری اسلام را حفظ نمود این رخداد بزرگ نیز حکومت اسلامی را از کید و مکر دشمنان بیمه نمود مردم فهیم ایران در این روز سرنوشت ساز با بیداری و آگاهی و حضور ماندگار و تاریخی خود از آزمونی دیگر با سرافرازی بیرون آمدند و پایه های سست افکار و نقشه های شوم ایادی استکبار جهانی را به لرزه در آوردند.
حماسه جاوید ۹دی درس عبرتی برای عناصر فتنه و آشوب گران گردید که اگر بخواهند به ارزش های مکتب اسلام، آرمان های انقلاب و خون شهیدان والا مقام هتک حرمت کنند؛ عاشورائیان لحظه ای آرام نخواهند نشست. در سالگرد این اتفاق عظیم بار دیگر اعلام میکنیم ملت انقلابی و عاشورایی تا آخرین قطره خون خود در راه اعتلای اسلام و انقلاب اسلامی ایستاده و از ارزش های آن و حریم مقدس ولایت دفاع خواهد کرد.
برنامه های اجرائی هفته بسیج پایگاه مقاومت امام صادق (ع) شهر دوزه | ||||||
تقدیر از بسیجیان نمونه |
||||||
گزارش خبری | گزارش خبری | گزارش خبری | ||||
این مراسم همزمان با گردهمائی پایگاه محور انجام شد واز نفرات برتر ذیل تقدیر شد اقای علی احمدی خلاق گرافیک و روزنامه دیواری اقای سعید یعقوبی خلاق در اجرای برنامه های فرهنگی معنوی در مسجد امام رضا 0ع) سادات دوزه اقای علی حسین اسفندیاری زحمات بیست ساله تدارکات و پشتیبانی بسیج
|
||||||
تصویر خبری | تصویر خبری | تصویر خبری | ||||
برنامه های اجرائی هفته بسیج پایگاه مقاومت امام صادق (ع) شهر دوزه | ||||||
مسابقات ورزشی پایگاه در هفته بسیج |
||||||
گزارش خبری | گزارش خبری | گزارش خبری | ||||
این مسابقات در روز سوم هفته بسیج در سه مقطع بزرگسالان نوجوانان ونونهالان برگزار شد که بصورت جداگانه از مجتمع ورزشی شهدای سیمکان به سمت گلزار شهدای این شهر انجام شد که نفرات برتر بشرح ذیل می باشند: بزرگسالان 1- محمد احمدی 2- سید احسان رضوی 3 سید علی امین نوجوانان 1-محمد رضا جعفری 2-سعید شعبانی 3- محمد سکندرپور(فرهنگ) نونهالان 1-مرتضی احمدی 2-محمود احمدی3-علی رحیمی (کریم) 4-ابوالفضل طاهری 5-مهدی احمدی |
||||||
تصویر خبری | تصویر خبری | تصویر خبری | ||||
برنامه های اجرائی هفته بسیج پایگاه مقاومت امام صادق (ع) شهر دوزه | ||||||
گردهمائی پایگاه محور هفته بسیج |
||||||
گزارش خبری | گزارش خبری | گزارش خبری | ||||
دراین مراسم که با حضور اقشار مختلف بسیجی در هفته بسیج اغاز شد در ابتدا با تلاوت ایاتی چند از کلام الله مجید توسط برادر حسن طاهری و سپس تقدیر و تشکر توسط فرمانده پایگاه اقای احمدی در ادامه شیخ مهدی احمدی به ایراد سخنانی پیرامون بسیج وانقلاب اسلامی پرداخته در ادامه از بسیجیان نمونه و نفرات برگزیده مسابقات ورزشی هفته بسیج تقدیر شد سپس جلسه با پذیرائی از حاضران و صلوات بر محمد و آل خاتمه یافت | ||||||
تصویر خبری | تصویر خبری | تصویر خبری | ||||
برنامه های اجرائی هفته بسیج پایگاه مقاومت امام صادق (ع) شهر دوزه | ||||||
بازدید از خانواده محترم شهدا | ||||||
گزارش خبری | گزارش خبری | گزارش خبری | ||||
این بازدید همزمان با فرا رسیدن هفته مبارک بسیج با حضور فرمانده پایگاه مقاومت امام صادق علیه السلام و اعضاء شورای پایگاه با حضور در خانواده محترم شهدای جنگ تحمیلی این شهر انجام شد و در این دیداربا حضور جداگانه در خانواده هر شهید بطور ویژه و جداگانه به رسم یادبود با اهدا جوائزی تقدیر شد دراین دیدارها با مشکلات روزمره این خانواده ها و بیان خاطراتی از ان ها یاد انها گرامی داشته شد. | ||||||
تصویر خبری | تصویر خبری | تصویر خبری | ||||
انقلاب اسلامی بیداری اسلامی
کلام سردبیر
زبان از شعف و درستی و قاطعیت انقلاب اسلامی بدرستی اگاه است
و تاثیر بی چون و چرای انقلاب اسلامی در هوشیاری مردم سایر کشورهها
از زمان وجود امدن این انقلاب روحانی با هویت اسلامی, دینداری , ظلم ستیزی
و مستضعفان و درماندگان را دریافتن از خصوصیت بارز این هوشیاری ها بوده
و سیر تاریخی انقلاب اسلامی ازجمله مخالفت استکبار با پدیده انقلاب اسلامی و
جنگ تحمیلی حق علیه ظلم بعثی و سایر رخدادها که تاکنون خود گویای
این حکومت ولی فقیه است
تأثیر انقلاب اسلامی نقش ایران در بیداری اسلامی آرمان انقلاب اسلامی هویتیابی و بیداری جهان اسلام
انقلاب در حال صدور بوده، هست و خواهد بود. این تاثیر را از همان ابتدای پیروزی انقلاب بر کشورهای گوناگون می توان مشاهده کرد و امروزه ان به صورت ویزه در بطن جریان بیداری اسلامی می یابیم
بیداری اسلامی مقوله ای است که همزمان با تهاجم همه جانبه غرب در جهان اسلام وعصر استعمار، شروع شد و از آغاز تا عصر حضرت امام خمینی(ره) مراحل گوناگونی را پیمود. این حرکت که مشخصا با اندیشه های کسانی چون سید جمال الدین اسدآبادی شروع شده بود، همواره در میان حلقه های محدود و معین تبارز یافت و هیچگاه نتوانست به مثابه یک گفتمان مسلط عمل کند. حتی در زمانی که این جریان توسط کسانی چون حسن البنا وسید قطب در مصر، ابعاد گسترده تری یافت، بازهم نتوانست وارد زندگی همه توده های مسلمان شود و طرحی نو دراندازد.
حضرت امام خمینی (ره) برای نخستین بار توانست گفتمان بیداری اسلامی را تبدیل به «عمل سیاسی » کرده و نه تنها آن را وارد حوزه عمل همه توده های مسلمان، بلکه وارد خاطر جمعی همه مستضعفان جهان کند. عجین نمودن حافظه جمعی با گفتمان بیداری اسلامی که از ضمیر روشن و آگاه و نفَس مسیحایی حضرت امام(ره) سرچشمه می گرفت، توانست در مدتی بسیار کم دستاوردهای کلانی برای جامعه اسلامی وجامعه بشری به بار آورد. نخستین ومهم ترین دست آورد آن بود که گفتمان بیداری اسلامی از یک خرده گفتمان تبدیل به گفتمان مسلط شد.
این حرکت اما، هیچ گاه به آسانی صورت نگرفت، بلکه گفتمان های مزاحم ورقیب، همواره درپی تنگ کردن عرصه برای آن بوده اند. گفتمان بیداری که به وسیله حضرت امام مهندسی شده بود، یک جریان مقطعی نبود، بلکه یک حرکت تاریخی بود که در طول تاریخ ادامه خواهد داشت و جاودانه خواهد ماند.
حضرت امام خمینی (ره) برای نخستین بار توانست گفتمان بیداری اسلامی را تبدیل به «عمل سیاسی » کرده و نه تنها آن را وارد حوزه عمل همه توده های مسلمان، بلکه وارد خاطر جمعی همه مستضعفان جهان کند
نقش ایران در بیداری اسلامی
ایران به عنوان یک کشور به دلیل موقعیت ژئوپلیتیک، ژئواستراتژیک و ژئوکالچر بر تحولات بینالمللی اثر گذار بوده است. این ویژگیها باعث شده که کشورمان منطقهگرایی را محور سیاست خود قرار دهد. ایران توانست در زمینههای تاثیرگذاری فکری، صدور تفکر مقاومت و مبارزه با استعمار نوین و استبداد و بازگشت به اسلام در ادوار مختلف به نوعی اعمال مدیریت کند. مدیریت کشورهای تازه استقلال یافته عربی و اسلامی، به ترتیب در جریان مشروطه، ملی شدن صنعت نفت و نهضت 15 خرداد 42 از نمونه های تاریخی نقش هدایتگری ایران است. در این مقاطع جریان تاثیرگذار جدایی از سیاستهای دولت و حاکمان بود، که از ناحیه علمای دین و روشنفکران مذهبی و بعضاً ملی مدیریت میشد. چرا که در این مقاطع به ویژه در عصر پهلوی دولت بیشتر از بیرون (پیروی از مدل آتاتورک در ترکیه) الگو میگرفت. از این رو تاثیرگذاری در این دوره تاریخی محدود به منطقه و به خصوص کشورهای اسلامی بود.
انقلاب اسلامی، به عنوان پدیدهای که بر بنیاد ارزشهای دین با تکیه به روشها و شیوههای نوین دموکراسی، شکل گرفت والگوی جدید از مقاومت و مبارزه با استبداد و استعمار را به نمایش گذاشت، الگوی جدیدی از مدیریت در عرصه قدرت، سیاست و حاکمیت را متجلی و شکل جدیدی از تاثیرگذاری و متفاوت از کارکرد تاریخی مزبور را بنا نهاد و نوعی از جریان احیاگری، بیداری فکری و ایدئولوژیک را سامان داد و هدایت کرد. جمهوری اسلامی، برای اولین بار اصطلاح «امت اسلامی» به عنوان یک مفهوم انقلابی را وارد ادبیات سیاسی جهان کرد. در همین چارچوب تفکر منطقهگرایی به شکل نوین را در دستور کار قرار داد و فرایند تبدیل شدن به یک قدرت هژمون را پیشه کرد که امروز پس از سه دهه توانسته است به عنوان الگوی مسلط منطقه جایگاه خود را تعریف کند.
الگویی که با وجود هژمونهای برونزا و مداخلهگر مزاحم توانست به تقویت موقعیت و توسعه نفوذ خود ادامه دهد و حوزه نفوذ منطقهای خود را به حوزه جهانی اسلام ارتقا دهد. ایران نوین در شرایط فعلی نظم نوینی را نوید میدهد که بنیادهای معادلات سیاسی و امنیتی موجود را در اشکال نرم و سخت با چالشهای جدی و بیسابقه مواجه کرده است. بیداری اسلامی به عنوان یک پدیده متاثر از نهضت فکری جمهوری اسلامی در عصر حال در قالب یک جنبش اجتماعی، سازمانی و نهادهای نظامی مدعی رخ نموده است. این جریان در عرصه منازعات سیاسی و امنیتی علاوه بر اینکه موجودیت و نفوذ خود را به اثبات رسانیده است، میرود تا به قدرت بلامنازع نقش آفرین در سطح جهانی تبدیل شود.
ایران به عنوان یک کشور به دلیل موقعیت ژئوپلیتیک، ژئواستراتژیک و ژئوکالچر بر تحولات بینالمللی اثر گذار بوده است. این ویژگیها باعث شده که کشورمان منطقهگرایی را محور سیاست خود قرار دهد. ایران توانست در زمینههای تاثیرگذاری فکری، صدور تفکر مقاومت و مبارزه با استعمار نوین و استبداد و بازگشت به اسلام در ادوار مختلف به نوعی اعمال مدیریت کند
آرمان انقلاب اسلامی: هویتیابی و بیداری جهان اسلام
تاریخ گواه است که حركت ایرانیان در طول تاریخ همیشه همراه با تفكر و تأمل بوده و در صحنه جهانی حضوری آگاهانه داشته اند. بخشهایی از تاریخ ایران به خوبی نشان میدهد که ایرانیان در ادوار مختلف در عرصههای گوناگون سرآمد بودند و صراط ها و راههای جدیدی را نیز برای بشر نشان دادهاند.
قبل از اسلام دنیا در دست 2 امپراطوری روم و ساسانی بود و این 2 قطب قدرتمند برای دنیا تعیین تكلیف میكردند.
در دوران پس از اسلام ایرانیان كه یكتاپرست بودند و به فنون اداره كشور آشنایی داشتند و از تمدن غنی نیز برخوردار بودند در مواجهه تفكر اسلامی با آغوش باز پذیرای آن شدند كه حاكی از پختگی در نهان آنها بود. ایرانیان تفكر اسلامی را مطابق فطرت خود یافتند و این مسئله در كنار برخی بیعدالتیها و مسائل اجتماعی سبب شد روح بلند این ملت به سادگی اندیشه اسلامی را بپذیرد و هضم كند و تمدنی آراسته با تفكر اسلامی را ایجاد نماید. تمدن اسلامی در دوران حیات اجتماعی ایرانیان و در زمان علو اندیشه و فرهنگ اسلامی در این سرزمین باروری گسترده ای در زمینههای مختلف یافت در حالی که در این برهه شاهد نوعی سكوت در علم و اندیشه غربی از قرن ششم تا دهم میلادی بودیم.
در طول دو قرن دنیای اروپا تحت تأثیر متفكران اسلامی همچون ابنسینا و ابنعربی قرار گرفت و نحلههای مختلفی متأثر از این شخصیتهای بزرگ ایجاد شد و تمدن اسلامی فروغ خود را در ساحت غرب گستراند و به مرور زمان آنها نیز در سایه اندیشههای عالمان اسلامی به رشد علمی دست یافتند اما در بلاد اسلامی به دلایل مختلف داخلی و خارجی حركت بالنده دچار فرود شد و نتوانست مسیر خود را ادامه دهد.
تمدن اسلامی تا آنجا از استحكام برخوردار بود كه حتی افرادی چون مغولها كه توحش داشتند و به سرزمین ما حمله كردند تحت تعالیم برخی علمای دینی همچون خواجه نصیرالدین طوسی دچار تحول فكری شدند و از آبشخور این اندیشه با صلابت نوشیدند. یكی دیگر از دوران ستایشبرانگیز در تمدن اسلامی ایران عهد صفویه است که البته این دوران را نیز نمیتوان بیاشكال دانست. در عصر صفویه چند اقدام مهم همچون ایجاد وحدت ملی در راستای دستیابی به ایران بزرگ و جمعآوری منابع اسلامی و اشاعه فرهنگ اهل بیت صورت گرفت كه به دورهای ممتاز در تاریخ ما بدل شد که امروز نیز همان مسیر پیموده میشود.
پس از عصر صفویه بار دیگر به دلایل داخلی و خارجی و شكلگیری تفكر استعماری در صحنه بینالمللی تمدن اسلامی دچار ركود شد اما جنبش مشروطه علامت خوبی بود كه جرقه بیداری فكری را زد . علمای دینی علمدار این تفكر بزرگ بودند كه شرایط را تغییر میداد، اما جنبش مشروطه نیز در سایه تغییر شرایط رنگ باخت و به دلیل برخی تلاشهای بیرونی و فعالیتهای جریان غربزده داخلی راه به بیراهه برد و همه تلاشهای مصلحان اجتماعی و بزرگان دینی در این وادی بیدوام شد و کشور ما دچار دیكتاتوری سیاه گردید. پیروزی انقلاب اسلامی مقطع شكوهمند دیگری از تاریخ ایران است كه بسیاری از وجوه ناقص ادوار قبل را در حركتی تكاملی شكل جدیدی بخشید و امام خمینی (ره) به جای ایجاد امپراطوری به سبك گذشتگان سرزمینها و قلبها را به یكدیگر متصل كرد.
امروز شاهد ثمرات الهامبخش انقلاب اسلامی در تمامی نقاط دنیا هستیم اما برخی كشورهای بهانهجو كه در میان آنها حتی كشورهای اسلامی نیز قرار دارند با جهل نسبت به ماهیت انقلاب اسلامی مدعی هستند كه ایران بار دیگر دنبال امپراطوری است در حالی كه انقلاب اسلامی به دنبال هویتیابی و بیداری جهان اسلام بوده و هیچ گاه در اندیشه گسترش سرزمین و امپراطوری نبوده است. مهمترین مسئله انقلاب اسلامی بازگشت به هویت خویش بود و در سایه این نگرش استقلال در عرصههای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی شكل گرفت و موجی از افكار جدید ایجاد شد.
از بدو پیروزی انقلاب اسلامی توجه به خودباوری و ایستادگی بر توانایی خود تحت رهبری داهیانه حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیتالله خامنهای در درون جامعه ما سرایت كرد و اگر ایران امروز صاحب دانش و فناوری بویژه فناوریهای نوین مانند فناوری هوا و فضا و فناوری نانو است این همه منوط به روح بیداری اسلامی و انقلابی در ملت ایران است
عاشورا چیست
عاشورا در لغت
روز دهم ماه محرم را عاشورا گویند، زیرا عدد ده را در عربی عشر می گویند و این کلمه به چند لفظ مختلف در کتابهای لغت عربی ذکر شده است مانند عاشوراء - عشوراء - عاشورا - عشورا- عاشور بر وزن هارون(
در بعضی از کتاب های قاموس عربی، عاشورا روز نهم محرم را نیز گفته اندو علمای لغت در اصل کلمة عاشورا اختلاف دارند، بعضی می گویند عاشورا کلمة عربی است و بعضی دیگر عاشورا را کلمة عبرانی خوانده اند.
علت نام گذاری عاشورا به این اسم
در مورد نامگذاری این روز به نام عاشورا اقوال و روایات متعددی ذکر شده است، بعضی می گویند که سبب نامگذاری عاشورا به این نام همانا دهم ماه محرم است و این قول واضح تر و نزدیکتر به دهم ماه محرم است، و گفته شده است که عاشورا روزی است که خداوند تعالی ده پیامبرش را با ده کرامت افتخار بخشیده است که از قرار ذیل است.
اول: در این روز، خداوند موسی علیه السلام را نصرت بخشید، در دریا راه را برایش باز نمود تا از چنگ فرعون نجات یافت و فرعون با لشکرش غرق گردید.
دوم: در این روز کشتی نوح علیه السلام با سلامتی در جودی (نام یکی از کوه ها) استقرار یافت.
سوم: در این روز یونس علیه السلام از شکم نهنگ نجات یافت.
چهارم: در این روز خداوند توبة آدم علیه السلام را پذیرفت.
پنجم: در این روز یوسف علیه السلام از قعر چاه تاریک بیرون آورده شد.
ششم: در این روز عیسی علیه السلام به دنیا آمد و در همین روز به آسمان برده شد.
هفتم: در این روز خداوند داود علیه السلام را مورد عفو و بخشش خود قرار داد.
هشتم: در این روز ابراهیم علیه السلام چشم به جهان گشود.
نهم: در این روز چشمان یعقوب علیه السلام دو باره روشن گردید و بینا شد.
دهم: در این روز گناهان گذشته و آیندة پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه وآله وسلم بخشیده شد.
درکتاب های تاریخ خصائص زیادی در مورد روز عاشورا ذکر شده است که ارتباطی به نامگذاری آن ندارد، و در مورد پیامبران باید گفت که خصائص و کرامات آنان بالاتر از این عدد است، و بعضی گفته اند که عاشورا بخاطر این، به این اسم نامگذاری شده است که خداوند امت محمد صلی الله علیه وآله وسلم را به ده کرامات مشرف ساخته است که بطور مختصر آنرا بیان می داریم: 1- ماه رجب که بر دیگر ماه ها فضیلت دارد. 2- ماه شعبان که بر دیگر ماه ها فضیلت دارد. 3- ماه مبارک رمضان که فضیلت آن بر همه آشکار است. 4- شب قدر که بهتر از هزار ماه است. 5- روز عید که روز پاداش دادن خداوند به بندگان است. 6- روز های ده گانة (ذی الحجه) که روزهای ذکر خداوند است. 7- روز عرفه که روزه گرفتن در این روز کفارة گناهان دو سال است. 8- روز عید اضحی یا روز قربانی که سبب نزدیکی به خداوند است. 9- روز های جمعه که بهترین روزهای هفته است
عاشورا درکلام بزرگان
مقام معظم رهبری و بنیانگزار انقلاب اسلامی
عاشورا ؛ روح انقلاب اسلامی ایران :
در مورد مساله محرم و عاشورا‚ باید بگویم که روح نهضت ما و جهتگیری کلی و پشتوانه پیروزی آن‚ همین توجه به حضرت ابی عبدالله(علیه الصلاتوالسلام) و مسایل مربوط به عاشورا بود. ۱۱/۵/۶۸
الهام امام خمینی از نهضت عاشورا :
در دو فصل‚ امام(ره) مساله نهضت را به مساله عاشورا گره زدند: یکی در فصل اول نهضت -یعنی روزهای محرم سال ۴۲- که تریبون بیان مسایل نهضت‚ حسینیه ها و مجالس روضه خوانی و هیئات سینه زنی و روضه روضه خوانها و ذکر مصیبت گویندگان مذهبی شد و دیگری‚ فصل آخر نهضت -یعنی محرم سال ۵۷- بود که امام(ره) اعلام فرمودند: ماه محرم گرامی و بزرگ داشته بشود و مردم مجالس برپا کنند . ایشان‚ عنوان این ماه را ماه پیروزی خون بر شمشیر قرار دادند و مجددا همان طوفان عظیم عمومی و مردمی به وجود آمد‚ یعنی ماجرای نهضت که روح و جهت حسینی داشت‚ با ماجرای ذکر مصیبت حسینی و یاد امام حسین(ع) گره خورد. ۱۱/۵/۶۸
ما بیشتر از گذشتگان، قدر نهضت حسینی را می دانیم:
آنچه که نهضت ما را جهت می داد و امروز هم باید بدهد‚ دقیقا همان چیزی است که حسین بن علی(علیه السلام) در راه آن قیام کرد. ما امروز‚ برای شهدای خود که در جبهه های گوناگون و در راه این نظام و حفظ آن‚ به شهادت می رسند‚ با معرفت عزاداری می کنیم. آن شهید و جوانی که یا در جنگ تحمیلی و یا در برخورد با انواع و اقسام دشمنان و منافقان و کفار به شهادت رسیده‚ هیچ شبهه یی برای مردم ما وجود ندارد که این شهید‚ شهید راه همین نظام است و برای نگهداشتن و محکم کردن ستونهای همین نظام و انقلاب‚ به شهادت رسیده است.
اگر عاشورا نبود..:
اگر در جامعه ما‚ عشق به امام حسین(ع) و یاد او و ذکر مصایب و حوادث عاشورا معمول و رایج نبود‚ معلوم نبود که نهضت با این فاصله زمانی و با این کیفیتی که پیروز شد‚ به پیروزی می رسید.
قوی کردن نگاه عاطفی لازمه عزاداری:
امام(ره) با ظرافت‚ آن تصور غلط روشنفکرمآبانه قبل از پیروزی انقلاب را که در برهه یی از زمان رایج بود‚ از بین بردند. ایشان‚ جهتگیری سیاسی مترقی انقلابی را با جهتگیری عاطفی در قضیه عاشورا پیوند و گره زدند و روضه خوانی و ذکر مصیبت را احیا کردند و فهماندند که این‚ یک کار زاید و تجملاتی و قدیمی و منسوخ در جامعه ما نیست‚ بلکه لازم است و یاد امام حسین و ذکر مصیبت و بیان فضایل آن بزرگوار -چه به صورت روضه خوانی و چه به شکل مراسم عزاداری گوناگون- باید به شکل رایج و معمول و گریه آور و عاطفه برانگیز و تکان دهنده دلها‚ در بین مردم ما باشد و از آنچه که هست‚ قویتر هم بشود. ایشان‚ بارها بر این مطلب تاکید می کردند و عملا هم خودشان وارد می شدند.
اثر محسوس محرم در زندگی ما:
محرم دوران انقلاب‚ بامحرمهای قبل از انقلاب و دوران عمر ما و قبل از ما‚ متفاوت است. این محرمها‚محرمهایی است که در آن‚ معنا و روح و جهتگیری‚ واضح و محسوس است. ما نتایج محرم را در زندگی خود می بینیم. حکومت و حاکمیت واعلای کلمه اسلام و ایجاد امید به برکت اسلام در دل مستضعفان عالم‚ آثار محرم است.
عزاداری میدانی برای پیشرفت روحی:
پروردگارا ! این ماه محرم و ایام عزاداری را‚ برای ما میدان پیشرفتی در معارف و عمل اسلامی قرار بده. ۲۰/۴/۷۰
درس از محرم فقط به معنی کشته شدن نیست:
در ایام محرم و صفر‚ ملت عزیز ما‚ باید روح حماسه را‚ روح عاشورایی را‚ روح نترسیدن از دشمن را‚ روح توکل به خدا را‚ روح مجاهدت فداکارانه در راه خدا را‚ در خودشان تقویت کنند‚ و از امام حسین‚ علیه السلام‚ مدد بگیرند. مجالس عزاداری برای این است که دلهای مارا با حسین بن علی‚ علیه السلام‚ و اهداف آن بزرگوار نزدیک و آشنا کند. یک عده ی کج فهم نگویند که امام حسین‚ علیه السلام‚ شکست خورد. یک عده ی کج فهم نگویند که راه امام حسین‚ علیه السلام‚ معنایش این است که همه ی ملت ایران کشته شوند. کدام انسان نادانی‚ چنین حرفی را ممکن است بزند.‚ یک ملت از حسین بن علی‚ علیه السلام‚ باید درس بگیرد. یعنی از دشمن نترسد‚ به خود متکی باشد‚ به خدای خود توکل کند‚ ۱۰/۴/۷۱
نوحه خوانی و عروج معنوی مردم:
نوحه ی سینه زنی خواندن هم شرایط دارد. باید آن کسانی که اینها را تهیه می کنند‚ می سرایند‚ می خوانند‚ مواظب باشند که درست برطبق معارف اسلامی حرف بزنند‚ تا این سینه زنی‚ این روضه خوانی‚ این نوحه خوانی‚ قدمی باشد در راه عروج مردم به اوج قله ی افکار اسلامی.۲۶/۳/۷۲
بهانه ای برای نوشیدن از چشمه عاشورا:
از همان روزی که موضوع ذکر مصیبت حسین بن علی‚ علیه السلام‚ مطرح شد‚ چشمه ی جوشانی از فیض و معنویت‚ در اذهان معتقدین و محبین اهل بیت‚ علیهم السلام‚ جاری گشت. این چشمه ی جوشان‚ تا امروزهمچنان ادامه و جریان داشته است‚ بعد از این هم خواهد داشت‚ و بهانه ی آن هم‚ یادآوری خاطره ی عاشوراست.۱۷/۳/۷۳
وسیله ای برای ارتباط روحی و قلبی با اهل بیت:
مسلما شرکت در مجالس مذکور‚ ثواب اخروی دارد‚ اما ثواب اخروی مجالس عزا‚ از چه ناحیه و به چه جهت است‚ مسلما مربوط به جهتی است که اگر آن جهت نباشد‚ ثواب هم نیست. بعضی از مردم متوجه این نکته نیستند. همه باید در این مجالس شرکت کنند‚ قدر مجالس عزاداری را بدانند‚ از این مجالس استفاده کنند‚ و روحا و قلبا‚ این مجالس را وسیله ای برای ایجاد ارتباط و اتصال هرچه محکم تر میان خودشان و حسین بن علی‚ علیه السلام‚ خاندان پیغمبر‚ و روح اسلام و قرآن قرار دهند. این‚ از وظایفی که در این خصوص مربوط به مردم است.
سه ویژگی عزاداری حسین بن علی (ع):
مجالس عزاداری ماه محرم‚ این سه ویژگی‚ باید وجود داشته باشد: ۱٫ عاطفه را نسبت به حسین بن علی و خاندان پیغمبر‚ علیهم صلواه الله‚ بیشتر کند. (علقه و رابطه و پیوند عاطفی را باید مستحکم تر سازد.) چون رابطه ی عاطفی‚ یک رابطه ی بسیار ذی قیمت است.۲٫ نسبت به حادثه ی عاشورا‚ باید دید روشن و واضحی به مستمع بدهد. ۳٫ نسبت به معارف دین‚ هم ایجاد معرفت و هم ایجاد ایمان – ولو به نحو کمی – کند.
عاشورا، حرکتی در دو جبهه:
… ماجرای عاشورا عبارت از یک حرکت عظیم مجاهدت آمیزی در دو جبهه است. هم در جبهه مبارزه با دشمن خارجی و بیرونی ـ که همان دستگاه خلافت فاسد و آن دنیاطلبانی بود که به این دستگاه قدرت چسبیده بودند و قدرتی را که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم برای نجات انسان ها آورده بود استخدام و استثمار کرده بودند و عکس مسیری که اسلام و نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم خواسته بودند و اراده کرده بودند حرکت می کردند ـ و هم در جبهه درونی که آن روز که جامعه به طور عموم به سمت همان فساد درونی حرکت کرده بود… اثر محبّت به امام حسین علیه السلام : … اگر محبّت در تشیع نبود این دشمنی های عجیبی که با شیعه شده باید او را از بین می برد. همین محبّت شما مردم به حسین بن علی علیه السلام ضامن حیات و بقای اسلام است این که امام [خمینی رحمه الله ] می فرمود: «عاشورا اسلام را نگه داشت» معنایش همین است… عاشورا، محرک مسلمانان: ماجرای حسین بن علی علیه السلام حقیقتا موتور حرکت قرون اسلامی در جهت تفکرات صحیح اسلامی بوده است. هر آزادی خواه و هر مجاهدِ فی سبیل اللّه و هرکس که می خواسته است در میدان خطر وارد شود از آن ماجرا مایه گرفته و آن را پشتوانه روحی و معنوی خود قرار داده است. در انقلاب ما این معنی به صورت بینّی واضح بود… بی نظیر بودن واقعه عاشور: از اوّل تا آخر حادثه عاشورا به یک معنی نصف روز بوده، به یک معنی دو شبانه روز بوده [است]… شما ببینید این نصف روز حادثه چه قدر در تاریخ ما برکت کرده و تا امروز هم زنده و الهام بخش است… در تاریخ تشیع، بلکه در تاریخ انقلاب های ضدظلم در اسلام ـ ولو از طرف غیر شیعیان ـ حادثه کربلا به صورت درخشان و نمایان اثربخش بوده… من هیچ حادثه ای را در تاریخ نمی شناسم که با فداکاری آن نصف روز قابل مقایسه باشد. فلسفه قیام امام حسین علیه السلام : در زیارتی از زیارت های امام حسین علیه السلام که در روز اربعین خوانده می شود جمله ای بسیار پر معنی وجود دارد و آن این است: «و بَذَلَ مُهجَتَهُ فیک لِیَسْتَفیدَ عِبادَکَ مِنْ الجَهالَة». فلسفه فداکاری حسین بن علی علیه السلام در این جمله گنجانده شده است. زائر [امام حسین علیه السلام ] به خدای متعال عرض می کند که این بنده تو، این حسین تو، خون خود را نثار کرد تا مردم را از جهالت نجات بدهد و [از] «حیْرةُ الضَّلالَةِ»؛ [هم چنین تلاش کرد] مردم را از سرگردانی و حیرتی که در گم راهی است نجات بدهد… نتیجه تفکر در مسئله عاشورا: هرچه درباره مسئله عاشورا و قیام حسینی بیشتر فکر کنیم باز هم این قضیه در ابعاد مختلف دارای کشش و گنجایش اندیشیدن و بیان کردن است. هرچه بیشتر درباره این قیام عظیم فکر کنیم، ممکن است حقایق تازه ای بیابیم… اثر عزاداری های سنتی: این عزاداری های سنتی مردم را به دین نزدیک می کند. |
معنویت امام حسین علیه السلام:
شخصیت درخشان و بزرگوار امام حسین علیهالسّلام دو وجهه دارد: یک وجهه، همان وجههى جهاد و شهادت و توفانى است که در تاریخ به راه انداخته و همچنان هم این توفان با همهى برکاتى که دارد، برپا خواهد بود؛ که شما با آن آشنا هستید. یک بعد دیگر، بعد معنوى و عرفانى است که بخصوص در دعاى عرفه به شکل عجیبى نمایان است. ما مثل دعاى عرفه کمتر دعایى را داریم که سوز و گداز و نظم عجیب و توسّل به ذیل عنایت حضرت حق متعال بر فانى دیدن خود در مقابل ذات مقدّس ربوبى در آن باشد؛ دعاى خیلى عجیبى است.
دعاى دیگرى مربوط به روز عرفه در صحیفهى سجادیه هست، که از فرزند این بزرگوار است. من یک وقت این دو دعا را با هم مقایسه مىکردم؛ اوّل دعاى امام حسین را مىخواندم، بعد دعاى صحیفهى سجّادیه را. مکرّر به نظر من این طور رسیده است که دعاى حضرت سجّاد، مثل شرح دعاى عرفه است. آن، متن است؛ این، شرح است. آن، اصل است؛ این، فرع است. دعاى عرفه، دعاى عجیبى است. شما عین همین روحیه را در خطابى که حضرت در مجمع بزرگان زمان خود – بزرگان اسلام و بازماندگان تابعین و امثال اینها – در منى ایراد کردند، مشاهده مىکنید. ظاهراً هم متعلّق به همان سال آخر یا سال دیگرى است – من الان درست در ذهنم نیست – که آن هم در تاریخ و در کتب حدیث ثبت است.
به قضیهى عاشورا و کربلا برمىگردیم. مىبینیم اینجا هم با اینکه میدان حماسه و جنگ است، اما از لحظهى اوّل تا لحظهى آخرى که نقل شده است که حضرت صورت مبارکش را روى خاکهاى گرم کربلا گذاشت و عرض کرد: «الهى رضاً بقضائک و تسلیماً لأمرک»، با ذکر و تضرع و یاد و توسّل همراه است. از وقت خروج از مکه که فرمود: «من کان فینا باذلاً مهجته موطناً على لقاءاللَّه نفسه فلیرحل معنا»، با دعا و توسل و وعدهى لقاى الهى و همان روحیهى دعاى عرفه شروع مىشود، تا گودال قتلگاه و «رضاً بقضائکِ» لحظهى آخر. یعنى خود ماجراى عاشورا هم یک ماجراى عرفانى است. جنگ است، کشتن و کشته شدن است، حماسه است – و حماسههاى عاشورا، فصل فوقالعاده درخشانى است – اما وقتى شما به بافت اصلى این حادثهى حماسى نگاه مىکنید، مىبینید که عرفان هست، معنویّت هست، تضرّع و روح دعاى عرفه هست. پس، آن وجه دیگر شخصیت امام حسین علیهالسّلام هم باید به عظمت این وجه جهاد و شهادت و با همان اوج و عروج، مورد توجه قرار گیرد. …
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با گروه کثیرى از پاسداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامى به مناسبت روز پاسدار ۱۳/۰۹/۱۳۷۶
سه صفت برجسته از ابعاد وجودی اباعبداللَّه علیهالسّلام:
برجستگى وجود اباعبداللَّه علیهالسّلام داراى ابعاد است که هر کدام از این ابعاد هم بحث و توضیح و تبیین فراوانى به دنبال دارد؛ ولى اگر دو، سه صفت برجسته را در میان همهى این برجستگیها اسم بیاوریم، یکى از آنها «اخلاص» است؛ یعنى رعایت کردن وظیفهى خدایى و دخالت ندادن منافع شخصى و گروهى و انگیزههاى مادّى در کار. صفت برجستهى دیگر «اعتماد به خدا»ست. ظواهر حکم مىکرد که این شعله در صحراى کربلا خاموش خواهد شد. چطور این را «فرزدقِ» شاعر مىدید؛ اما امام حسین علیهالسّلام نمىدید؟! نصیحت کنندگانى که از کوفه مىآمدند، مىدیدند؛ اما حسینبنعلى علیهالسّلام که عین اللَّه بود، نمىدید و نمىفهمید؟! ظواهر همین بود؛ ولى اعتماد به خدا حکم مىکرد که علىرغم این ظواهر، یقین کند که حرف حق و سخن درست او غالب خواهد شد. اصل قضیه هم این است که نیّت و هدف انسان تحقّق پیدا کند. اگر هدف تحقّق پیدا کرد، براى انسانِ با اخلاص، شخصِ خود او که مهم نیست.
یکى از بزرگان اهل سلوک و معرفت را دیدم در نامهاى نوشته است که اگر فرض کنیم – به فرض محال – همهى کارهایى که نبىّمکرّم اسلام صلّىاللَّهعلیهوآلهوسلّم انجام داد و هدفِ او بود که آنها را انجام دهد، انجام مىگرفت، منتها به نام یک کس دیگر، آیا در آن صورت پیامبر اسلام ناراضى بود؟ آیا مىگفت که چون به نام دیگرى است، نخواهم کرد؟ آیا اینگونه بود؟ یا نه؛ هدف این است که آن کارها انجام گیرد؛ به نام چه کسى انجام گیرد، مهم نیست. پس، هدف مهمّ است. «شخص» و «من» و «خود» براى انسانِ با اخلاص اهمیتى ندارد. اخلاص را دارد، اعتماد به خدا را هم دارد. مىداند که خداى متعال حتماً این هدف را غالب خواهد کرد؛ چون فرموده است: «و انّ جندنا لهم الغالبون» خیلى از این جنودى که غالبند، در میدان جهاد به خاک شهادت مىافتند و از بین مىروند؛ لیکن فرموده است: «و انّ جندنا لهم الغالبون»؛ درعینحال غلبه با آنهاست.
خصوصیت سوم، شناختن «موقع» است. امام حسین علیهالسّلام در فهم «موقع» اشتباه نکرد. در قبل از حادثهى کربلا، دهسال امامت و مسؤولیت با او بود. آن حضرت در مدینه مشغول کارهاى دیگرى بود و کار کربلایى نمىکرد؛ اما به مجرّد اینکه فرصت به او اجازه داد که آن کار مهم را انجام دهد، فرصت را شناخت و آن را چسبید؛ موقع را شناخت و آن را از دست نداد. این سه خصوصیت، تعیین کننده است. در تمام ادوار نیز همینطور است؛ در انقلاب نیز همینگونه بود. امام ما هم که مىبینید اینقدر خداى متعال او را به مقام رفیع رساند – و رفعناه مکانا علیّا- و علىرغم همهى عوامل در سرتاسر دنیاى مادّیت و استکبار که مىخواستند او را محو کنند، به فراموشى دهند و کوچک کنند، او را حفظ و بزرگ کرد و ماندگار و جاودان نمود، علّت همین بود که این سه خصوصیت را داشت: اوّلاً با اخلاص بود و براى خود چیزى نمىخواست؛ ثانیاً به خداى خود اعتماد داشت و مىدانست که کار و هدف، تحقّق پیدا خواهد کرد – به بندگان خدا هم اعتماد داشت – ثالثاً زمان و «موقع» را از دست نداد. در لحظهى لازم، اقدام لازم، صحبت لازم، اشارهى لازم و حرکت لازم را کرد.
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار گروه کثیرى از پاسداران و بسیجیان به مناسبت میلاد امام حسین(ع) و روز پاسدار ۰۲/۰۹/۱۳۷۷
صبر امام حسین علیه السلام، نجات اسلام:
صبر امام حسین علیهالصّلاةوالسّلام، اسلام را در طول تاریخ تا امروز بیمه کرده است. واقعاً اگر امام حسین علیهالصّلاةوالسّلام آن صبر تاریخى را در کربلا و قُبیل کربلا و مقدّماتِ حادثهى عاشورا نمىکردند، بلاشک با گذشت یک قرن، حتّى از نام اسلام هم اثرى نمىماند. اما امام حسین علیهالصّلاةوالسّلام به برکت صبر، دین را زنده کردند؛ این صبرِ آسانى نبود. صبر فقط این نیست که انسان را زیر شکنجه بیندازند یا فرزندان انسان را جلوِ انسان شکنجه کنند یا بکشند و انسان ایستادگى کند – البته این مرحلهى مهمى از صبر است – اما از این مهمتر این است که انسان را با وسوسهها و اظهاراتى که علىالظّاهر ممکن است در نظر بعضى منطقى بیاید، از ادامهى این راه باز بدارند؛ همان کارى که با امام حسین علیهالصّلاةوالسّلام مىکردند: آقا! شما کجا مىروید؟ خود را در معرض خطر قرار مىدهید؛ خانواده خود را در معرض خطر قرار مىدهید؛ دشمن را جرى مىکنید؛ دست آنها را به خون خود باز مىکنید. هر کس رسید، خواست امام حسین علیهالصّلاةوالسّلام را در مقابل این محذور اخلاقى قرار دهد که شما با این اقدام خود، جان عدّهاى را به خطر مىاندازید و دشمن را مسلّطتر مىکنید و اینها را وادار مىکنید تا به خون شما دست بیالایند. این یک نقطهى خیلى مهم و تردیدآور است. این یک جنگ روشن و واضح نیست که آدم بگوید من مىروم تا کشته شوم؛ نه، این محاذیر دنبالش هست. ممکن بود براى امام حسین علیهالصّلاةوالسّلام این معنا مطرح باشد یا مطرح کنند که آقا! شما اگر کشته شوید، شیعیان شما را در کوفه قتل عام مىکنند و پدر همه را در مىآورند؛ شما باید زنده بمانید و ملجأ باشید. شما پسر پیغمبرید؛ با حفظ حیات خود، جان عدّهاى را حفظ کنید. در مورد امام رضواناللَّه علیه عیناً همین معنا تکرار شد.
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى
درس ها و عبرتهای عاشورا
يكي ديگر از منابع و اسناد تاريخي كه براي شناخت شرائط سياسي اجتماعي حركت اعتراضي امام(ع) وجود دارد، نامه آن بزرگوار در پاسخ به نامه معاويه است. بعد از سناريوي مكارانه ولايتعهدي يزيد، كه بر خلاف نص صريح معاهده صلح با امام مجتبي(ع) بود، گروههائي در اعتراض به اين پيمانشكني آشكار، با امام حسين ديدار ميكردند. اين رفت وآمدها كه بيشتر جنبه سياسي و برخلاف سياستهاي حزب اموي بود از ديد نيروهاي اطلاعاتي رژيم مخفي نبود. مروان به عنوان استاندار يثرب، جريان را به شام گزارش كرد و خطر بروز يك حادثه بزرگ عليه حاكميت را تذكر دارد و از معاويه خواست براي قطع رابطه مردم با امام او را از مدينه به شام تبعيد كند. معاويه پيشنهاد تبعيد را نپذيرفت اما نامه تند و تهديدآميز به امام نوشت و او را از هرگونه حركتي كه به گفته وي موجب اختلاف و فتنه در امت اسلامي گردد برحذر داشت. امام(ع) در جواب، نامهاي فوقالعاده مهم كه در واقع ادعانامهاي عليه نظام اموي بود، كل نظام و شخص معاويه را با منطقي مستدل و صريح زيرسئوال برد. امام در اين نامه منكرات و خلاف كاريهاي غيرقابل انكار و توجيه رژيم اموي را در معرض افكار عمومي قرار داده است.
امام در پاسخ به اتهام معاويه كه حركت اعتراضي مردم و امام را فتنه و اختلاف در امت خوانده بود نظام اموي را فتنه اعظم و به دلائل زير فاقد مشروعيت و مخالفت با آن را مسئوليت ديني ميداند كه كوتاهي در انجام آن خشم خدا را به دنبال دارد.
1- نظام حاكم با همكاري طرفداران تبعيض و عدلتستيزان فزونطلب - قاسطين - تحت عنوان حزب ظالمان به قدرت رسيده است.
2- نظام حاكم، مستبد و سركوبگر است، آزاديهاي مشروع و خداداده را ممنوع و از امربه معروف و نهيازمنكر به شدت جلوگيري ميكند.
3- نظام حاكم مخالفان را يعني منتقدان و آمرين به معروف و نهيكنندگان از منكر را با قساوت كشته، زنداني، تبعيد و آواره ميكند.
4- نظام حاكم، خشونت و قساوت را تنها راه ادامه سلطه غاصبانه خود ميداند و در اين راستا از عناصر بدنام و زشت كار استفاده ميكند و آنها را را با اختيارات تام بر جان و مال مردم مسلط نموده است.
5- نظام حاكم به هيچ يك از تعهدات خود و ارزشهاي انساني در برابر خدا و خلق پايبند نيست و براي ارائه حيات ننگين و نامشروع خود از هر وسيلهاي ولو بر خلاف همه مباني ديني، اخلاقي و انساني استفاده ميكند.
6- نظام حاكم، حرمت انسان و حقوق اوليه انساني را به رسميت نميشناسد، لذا شكنجه، كشتار و محروميت از حقوق، براساس گمان و اتهام يك روال فراگير و عادي شده است.(1)
مواردي كه امام(ع) در جواب نامه معاويه بر او ايراد گرفته است از مهمترين عناصر مخرب يك نظام و از روشنترين مصاديق بطلان و نامشروعبودن آنست. چنين رژيمي در هر زمان در هر نقطه جغرافيايي جهان تحت هر عنوان فاقد مشروعيت و خلاف شرع و مقابله با آن مستند به سيره و حجت موجه حسيني است. مخالفان نظام اموي از عامه مردم نيز فقدان مشروعيت نظام را دليل اعتراض و مخالفت خود ميدانستند. آنان در اولين اقدام خود براي اعتراض، در دعوتنامهاي كه براي امام(ع) فرستادند، ضرورت قيام معترضانه خود را اينگونه استدلال كردهاند:
1- حزب اموي، از راه غلبه با زور بر مردم، حكومت را به چنگ آوردهاند.
2- اموال عمومي را غاصبانه تصرف كردهاند.
مسئولیت ما و عاشورا
مسؤوليت ما سالم رساندن امانت مراسم عاشورا به نسل هاي بعدي است.
مراسم عاشورا به آساني به دست اين نسل نرسيده و پدران شما رنج هاي و سختي هاي زيادي را براي رساندن اين امانت به دست شما متحمل شده اند. اين نسل و نسل هاي آينده بايد اين امانت را حفظ کنند و آن را به نسل هاي بعدي برسانند.
عاشورا يک برنامه انساني است و منحصر به يک مذهب و دين خاص نيست. اما متاسفانه فقط شيعيان اين مراسم را برگزار ميکنند. البته اينگونه نيست که هر کاري که شيعيان در اين مراسم ها انجام دادند مشروع باشد.
تمام نسل ها مسؤول ادامه دادن مراسم عاشورا و زنده نگاه داشتن آن هستند چرا که اين امانت به آساني به دست اين نسل نرسيده است.
در اين زمينه جريان هايي تاريخي از حکام و نظام ها براي مصادره و حذف مراسم عاشورا، علت اين مخالفت ها را اين دانست که اين مراسم همواره ضد طاغوت هاي زمان بوده است.
نسل ها يک مسؤوليت ديگر هم دارند که عبارت است از حفظ اصالت و شرعي بودن اين مراسم. براي حفظ اصالت اين مراسم بايد مصيبت عاشورا را زنده کنيم اما در راه اين هدف عاطفي زياده روي نکنيم. مسؤوليت ديگر ما در اين زمينه احياي مفاهيم و ارزش هاي عاشورا ميباشد. تمام عزاداري هاي عاشورايي ما بايد شرعي باشد و فقها، مرجع اصلي براي تشخيص شرعي بودن يا نبودنِ اين عزاداري ها هستند.
سومين مسؤوليت نسل ها در رابطه با عزاداري عاشورا را تحول و نوآوري در مراسم عاشورا با استفاده از روش هاي جديد دانست و شعاير حسيني با وسايلي که اندوه خود را با آنها نشان ميدهيم تفاوت دارند. شعائر حسيني از طريق ائمه عليهم السلام به ما رسيده و تغيير و حذف آنها جايز نيست اما استفاده از وسايل نشان دادن اندوه در عاشورا به شرطي جايز است که طبق موازين شرع باشد و چه بسا در صورت نياز لازم باشد آنها را کنار بگذاريم و حتي اگر براي مدت زيادي از اين وسايل استفاده شده باز هم جزء شعائر محسوب نميشوند.
منابع
مطالعه شخصی , سایت ویکی پدیا, سایت مقام معظم رهبری ,
مکتب عاشورا، درس ها، عبرت ها و مسئولیت ما
عاشورا چیست عاشورا در کلام بزرگان عبرت ها ودرس ها عاشورا مسولیت ما و عاشورا
هفته بسیج بر بسیجیان جان برکف مبارک باد
عکسهای شهدای سیمکان
دانلود کنید با کیفیت بالا ببینید رمز فایل 09176725765
برنامه های اجرائی ماه محرم شهردوزه
|
|||||
برای دیدن تصاویر اصلی اینجا کلیک کنید
|
|||||
در کلام رهبری وظیفه ما فقط اطاعت و فرمانبرداری باشداین تنها نسخه پیروزی است
|
|||||
برنامه های اجرائی ماه محرم شهردوزه | ||||
برای دیدن تصاویر اصلی روی اینجا کلیک کنید |
||||
رهبرم تا زنده ام رزمنده ام |
||||