برای سلامتی رهبر ومقتدایمان صلوات بفرستیم

مسلمان عالم باشد و قرن پانزدهم، قرن شکستن بتهای بزرگ و جایگزینی اسلام و توحید به جای شرک و زندقه و عدل و داد به جای ستمگری و بیدادگری و قرن انسانهای متعهد به جای آدمخواران بی فرهنگ باشد.» (نوروزی، 1376 ص 163)

«باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند و این شدنی است، چرا که بسیج تنها منحصر به ایران اسلامی نیست. باید هسته های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد.» (صحیفه نور، ج 21، ص 53 -52)

«قدرتها و ابرقدرتها و نوکران آنها مطمئن باشند اگر خمینی یکه و تنها هم بماند به راه خود که راه مبارزه با کفر و ظلم و شرک و بت پرستی است ادامه می دهد و به یاری خدا در کنار بسیجیان جهان اسلام، این پا برهنه‌های مغضوب دیکتاتورها، خواب راحت را از دیدگان جهانخواران و سرسپردگان که به ستم و ظلم خویش اصرار می نمایند سلب خواهد کرد.» (همان)

«اگر بر کشوری ندای دلنشین تفکر بسیجی طنین اندازد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید و الا هر لحظه باید منتظر حادثه باشیم.» (همان، ص 52)

2. بسیج و مردمی بودن: در راستای اهمیت ویژه ای که حضرت امام (ره) برای نقش مردم در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی قائل بود، ضرورت پیوند ناگسستنی و دائمی میان بسیج و مردم نیز معنا می یابد. ایشان در چارچوب ضرورت ارتباط مداوم میان نیروهای مسلح و مردم (ر.ک: همان، ج 15، صص 8، 69-63)، همواره بر ریشه یابی بسیج در بطن توده های مردمی پافشاری می کرد. در واقع؛ این وضعیت را نقطه آغازین و شرط لازم شکل گیری و تقویت روحیه ملی برای فداکاری در مسیر آرمانهای بلند جامعه می دانست:

«ارتش بیست میلیونی و بسیج عمومی که با سازماندهی خود ملت مجهز می شوند، آماده فداکاری در راه اسلام و کشور است.» (همان، ج 13، صص 84-80)

3. بسیج و ضرورت پویایی و نوآوری مداوم: در چارچوب نگرش دفاعی حضرت امام خمینی (ره)، پویش و ابتکارآفرینی، دستور کار دائمی صنوف و بخشهای گوناگون نیروهای مسلح محسوب می شود. در همین زمینه، بسیج نیز مورد توجه واقع شده است. از نظر ایشان چارچوب نوگرایی و پویایی این نهاد مردمی، محورهای زیر را در بر می گیرد:

- آموزش نظامی مستمر و بهره گیری از آخرین یادگیری فنون نظامی؛ (همان، ج 10، ص 239)

- تقویت و تعمیق مداوم مبانی عقیدتی و علمی نیروهای بسیج (از طریق حوزه علمیه و دانشگاه)؛

- زمینه سازی برای ارتقای دائمی روحیه دفاعی و پایمردی در برابر دشمن؛

لازم به ذکر است که بر اساس ارزیابیهای انجام شده، در میان شاخصها و اهداف ترتبیتی و اخلاقی مورد نظر حضرت امام (ره) در مورد بسیج، 84/53 درصد موارد به «ایجاد روحیه دفاعی و استقامت در برابر دشمن» اختصاص یافته است.

-                       عشق و احساس نیاز دائمی به «شهادت طلبی».

بر مبانی تحلیلهای ارائه شده، در میان 145 مورد از شاخصهای تفکر بسیجی از منظر امام (ره)، 46 مورد به مقوله «شهادت طلبی یا عاشق شهادت بودن» (72/31 درصد) اختصاص یافته است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط حسن نصیری
آخرین مطالب